Waarom een weddingplanner inhuren?

Een algemeen bekend begrip is dat een weddingplanner inhuren geld kost. Dat zorgt er vaak voor dat de meeste verloofde koppeltjes de stap naar de geschikte weddingplanner niet zetten. Jammer! Want ja een weddingplanner kost geld, maar voor diegene waar er geen budget is om een huwelijk van A tot Z te plannen en de dag zelf als ceremoniemeester op te treden, zijn er zeker nog opties. Welke die zijn en hoeveel dat dan kost, lees je hieronder.

The WHY?

Eerst en vooral, waarom zou je een weddingplanner inhuren? De meeste koppels die reeds getrouwd zijn, zullen beamen dat een huwelijksdag (en de maanden daaraan vooraf) enorm stressvol zijn. Je moet dan ook een enorme to-do lijst afwerken om op je gedroomde eindresultaat uit te komen.

  • Hebben we een geschikte locatie?
  • Past onze fotograaf bij onze stijl?
  • Is de catering lekker? Bezorgen zij ook servies, tafels, linnen of doet de locatie dit?
  • Laten we onze uitnodigingen, save the dates, bedankjes, menukaarten, … ontwerpen door een grafisch designer of via internet? En welke grafisch designer dan? Of welke website?

Dit zijn nog maar een paar basisvoorbeelden van wat je allemaal in orde moet brengen. En dan zit je zelf nog niet aan het ‘minder leuke, maar noodzakelijke’ gedeelte van het in orde brengen van contracten met leveranciers, …, muzieklijst doorsturen naar SABAM, wil je muziek draaien later dan een bepaald uur en heb je in de buurt van je directe omgeving buren dan zal je hoogstwaarschijnlijk nog een aanvraag moeten invoeren bij de gemeente. Het lijstje gaat ook hier nog even door.

Terwijl jullie trouwdag, jullie ja-woord op zich, al een hele stressvolle (natuurlijk wel HAPPY stress) belevenis is en eigenlijk zou het wel leuk zijn als dat het enigste is waar je je zorgen over moet maken.

Stel je bent super stressbestendig, uitermate creatief en vindingrijk en weet al pérfect waar en hoe je wilt trouwen, dan nog kan een weddingplanner in je voordeel zijn, zij beschikken namelijk vaak over directe contacten met leveranciers waar ze hoogstwaarschijnlijk leuke kortingen kunnen scoren die dan weer kunnen gebruikt worden voor andere leuke dingen, zoals die droom huwelijksreis naar Bora Bora (Or is that just me?). Verder beschik ik ook over allerlei rentals die koppels kunnen huren los van mijn werk als eventplanner maar die in de prijs berekend zitten voor ieder die mij wel inhuurt. Denk aan receptietafels, partytenten, vintage servies, …

The HOW? 

Verder zijn er ook verschillende formules die uiteraard elk met hun eigen prijskaartje komen.
Wil je stressloos genieten van je trouwdag en alles uit handen geven? Dat zal uiteraard de duurste optie zijn.
Ik bied ook gewoon adviessessies aan. Heb je wel een idee, maar geen idee welke leveranciers of locaties je daarvoor kan contacteren? Of heb je inspiratie nodig wat betreft thema’s? Of zit je vast met alle legal stuff en aanvragen? Dan kan een korte sessie van 2u je misschien verder helpen.
Wil je je trouwdag volledig laten plannen maar bijvoorbeeld mee op locatiebezoek gaan, mee versieringen ophangen, … dan zal ook hier het kostenplaatje verschillen.
Of wil je enkel een bepaald aspect laten plannen? Geen tijd om rond te rijden en verschillende locaties + bijhorende offertes te bekijken? Ook dat kan voor jou gedaan worden.

The HOW MUCH?

Dus het is moeilijk om een exact kostenplaatje te kleven op mijn hulp aangezien je ze volledig kan customizen aan je noden en wensen. Bij de meeste eventplanners wordt er onderscheid gemaakt tussen werken op basis van uurtarief en formules.
Ik werk vanuit formules om de simpele reden dat ik het jammer zou vinden moesten mijn klanten me net niet één vraag meer zouden stellen omdat ‘het uur bijna om is’.
Welke formules zijn er?

  • All-in formule: Planning van A tot Z  + aanwezigheid op de dag zelf (meestal 10 a 15% van de kostprijs van je huwelijk, denk aan €1500 tot  €2000)
  • Half-in formule: specifieke zaken waar je hulp bij nodig hebt, worden onder de loop genomen (Rond €500, hangt af van met welk aspect je hulp nodig hebt)
  • Adviessessie: 2uur durende sessie om te brainstormen, advies en inspiratie te geven (€75-€100, hangt af van locatie, bij mij is het goedkoopst, dit kan bij mij specifiek of een brasserie/resto bij mij in de buurt, kom ik naar jou dan word het duurder)

Best is om me te contacteren en me te vertellen wat jou wensen zijn en dan maak ik geheel vrijblijvend een offerte zodat je niet voor verrassingen komt de staan!

Het is natuurlijk niet echt een objectieve mening maar wil je rustig kunnen genieten van je huwelijk, of elk ander event, dan is een eventplanner een absolute must! Ook is het belangrijk om een eventplanner te zoeken waar je je goed bij voelt, die aanleunt bij jou persoonlijkheid en ‘who gets you’. Die persoon gaat namelijk voor langere periode intiem met je samenwerken dus dan kies je best voor iemand waar je makkelijk mee samenwerkt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

0