4 stappen voor een realistisch budget

1. Research the numbers

Ga op zoek naar jouw magic numbers. Een koppel geeft in Vlaanderen gemiddeld zo’n 15.877 euro uit aan hun trouwfeest. De meeste huwelijken die wij doen vallen echter in de categorie €25.000 tot €60.000. Je kan dus echt alle kanten uit met je budget.

Ga voor jezelf even na waar jij staat in je leven. Wat spendeer jij nu aan jouw vaste kosten zoals eten, huur, autoverbruik, leningen, … Welk bedrag heb je misschien al opzij staan voor je huwelijksfeest of ben je van plan om een bedrag te lenen bij de bank of je (schoon)ouders?

Eenmaal dat je die cijfers concreet hebt kan je je meer richten op jouw huwelijksfeest. Het is niet voor niets dat wij na een kennismakingsgesprek, samen met de persoonlijke offerte, eerst een budgetteringsoverzicht maken van wat mogelijk is met jullie budget, wij vergelijken dit aan de hand van de wensen en dromen die je beschreef tijdens het gesprek en kijken zo wat er mogelijk is. Viel dat tegen? Geen nood, dan bepalen we op welke zaken we zeker niet gaan besparen (je non-negotionables) en zoeken we in de andere aspecten waar we wat meer kunnen verschuiven om je feest volledig tot zijn recht te laten komen. Zo is elke euro gespendeerd, ook eentje goed gespendeerd.

Gebruik je geen weddingplanner? Dan is het belangrijk om grondig research te doen naar de gemiddelde kostprijs van de leveranciers in de sector. Die kunnen echter énorm uiteen lopen. Zo is het vaak moeilijk inschatten hoeveel je nu werkelijk zal moeten spenderen en vooral ook wie een grotere investering waard is en wie niet.

Zorg dat je, samen met je partner, 3 non-negotionables neerschrijft. Dit zijn 3 zaken die jullie samen het aller aller belangrijkste vinden op jullie huwelijk bijvoorbeeld goed eten, mooie foto’s en de beste dansmuziek. Op deze zaken ga je NIET besparen. Is er een budgettair gat, ga dan eerst bij andere aspecten snoeien in het budget.

Deze research zal wat tijd in beslag nemen, maar zorg dat je dit grondig doet. Vergelijk, vraag offertes op en zorg dat je vooral een klik voelt met de persoon die je uiteindelijk boekt. 

2. Efficiente workflow

Een goed georganiseerde start is half het werk. Als je aan de slag gaat met het plannen en vraagt verschillende offertes op dan kan je deze best op een verzorgde manier bewaren.

Beste tip die ik daarbij kan geven is een emailadres aanmaken speciaal voor alle zaken van jullie huwelijk. Maak hier mapjes per leverancier en verzamel systematisch daar alle offertes, afspreken en contracten in.

Belangrijk als je offertes aanvraagt is om duidelijk te vermelden wat jullie budget is. Leveranciers houden hier echt wel rekening mee. Het gezegde dat alles duurder wordt vanaf dat je vermeldt dat het voor een huwelijk is klopt echt niet. In de voorbereidingen van een huwelijk steekt gewoon enorm veel tijd en liefde en daar staat dus een ander prijskaartje tegenover. 
Bijvoorbeeld een boeketje bloemen kan je voor 25 euro halen in de supermarkt en dat is mooi en voldoet zeker.

Maar een bloemiste die jouw bruidsboeket maakt zal een gesprek met jou voeren over welke stijl jullie huwelijk heeft, wat jouw lievelingsbloemen zijn, zij zullen de beste bloemen selecteren op basis van kleuren en seizoenen, bestellen bovendien alle bloemen enkel en alleen voor jou, in grote hoeveelheden (want zo gaat dat in groothandels) maar dus ook met een prijskaartje. En zal elke bloem zorgvuldig behandelen om het beste resultaat te creëeren. Maar ik wijk af. 

Waarom ik dit vertel is vooral omdat ik wil duidelijk maken dat het belangrijk is dat je een offerte juist leert aflezen. En dat hoort natuurlijk ook bij die efficiënte workflow.

 

3. Track your spending

Zorg dat je op voorhand ook je budget onderverdeelt in subcategorieën waar je van uitschrijft hoeveel je voor elke categorie denkt te spenderen. Bijvoorbeeld €2000 voor fotografie en schrijf daarbij wat je daar dan allemaal in verwacht bijvoorbeeld €2000 voor 8 uur shooten, alle beelden bewerkt, de beelden op USB stick en een mini album.

Maak dus een tabel met de ‘te verwachte kosten’ en ‘de eigenlijke kosten’ dus wat je er uiteindelijk aan spendeert. Schrijf dat verschil ook op. Spendeer je minder dan verwacht dan kan je bijvoorbeeld + 100€ schrijven en dan weet je dat je in een andere post ergens nog een €100 extra hebt om te spenderen. 

Hou dit goed bij!

4. Cost vs worth

Een huwelijk kost geld, zelfs als je het budgetproof houdt.

Denk ook niet te snel dat iets wel goedkoper zal zijn dan je denkt. Zo zie ik bijvoorbeeld best veel koppels de keuze maken om een buitenhuwelijk te organiseren in een veld omdat je dan geen locatie hoeft te betalen en de locatie neemt toch een groot hap uit je budget. 

Maar helaas is een buitenhuwelijk vaak veel duurder dan een binnenhuwelijk. Je moet namelijk rekening houden met een tent, vloeren, een wc, verlichting en geluid en meubels die je nog extra zal moeten regelen.

Dit is net zo met DIY’s, sommigen sparen je echt wel wat geld uit maar anderen zorgen juist voor een duurder prijskaartje.

Daarbij moet je ook nadenken over hoe belangrijk iets nu echt is. Koppels breken vaak hun hoofd over het bedankje dat je meegeeft op het einde van de avond. Om te beginnen is dit iets dat vaak maar 50% van je gasten effectief mee naar huis neemt maar anderzijds is het ook vaak heel nutteloos. Ik geef altijd het advies dat tenzij je iets om te eten aanbiedt of iets dat nog heel lang gebruikt kan worden, je het beter niet doet.

Ook hier zijn weer heel wat creatieve oplossingen. Waarom bijvoorbeeld niet je huwelijksfeest prachtig aankleden met allerlei planten en bloemen in pot. Laat je gasten beiden op de planten om op het einde van de avond (of de dag nadien) mee naar huis te nemen. Jij geeft hen iets mee dus je give-away check (je krijgt er zelfs voor betaalt),  je huwelijk is helemaal aangekleed en je gasten hebben een blijvende herinnering aan je trouwfeest en jullie. Zo zijn er ontelbaar creatieve trucjes om geld te besparen en toch een leuke aanvulling te geven aan je trouwfeest. Creatieve zaken die een goede weddingplanner of styliste ongetwijfeld kan voorzien.
Ook weer daar kan je met het boeken van een weddingplanner, wat een grote kost is, toch heel veel uitsparen en een heel uniek trouwfeest neerzetten.

Bekijk dus steeds wat iets kost, en wat het je waard is. Vind je het de moeite niet om geld aan te geven doe dat dan niet of zoek naar een creatieve oplossing.

Om je gerust te stellen, het enige dat je gasten echt onthouden van je huwelijk is de goede muziek en het lekkere eten.

Het belangrijkste waar jij echt niet op mag besparen is een goede fotograaf. Foto’s zijn namelijk het enige tastbare dat je van die dag kan meenemen.

 

Binnenkort komt mijn budgetcursus voor koppels in een nieuw jasje online. 

De nog verbeterde versie bevat

  • een budgettracker
  • excel om in te vullen met 10 tabbladen die alle aspecten van jouw financiële status overloopt
  • Videomodules over hoe je creatief kan omgaan met je budget
  • Volledige uitleg over de gemiddelde prijzen van alle leveranciers in de sector
  • hoe je het beste offertes kan lezen 
  • 50 manieren om geld te besparen op je huwelijk

Wil je er als eerste bij zijn, met een uitzonderlijke earlybird korting? Zet je dan op de wachtlijst. Verwacht de cursus in de loop van maart.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

0